De afgelopen 25 jaar heeft de Ruchte meerdere theaterprogrammeurs gehad: Jo Swinkels, Mieke Storms, Fred Houben en Rick Verhees. Lees hier hun ervaringen.
Hoe ben je programmeur van de Ruchte geworden?
Richting het einde van mijn carrière als pionier bij Philips ben ik als vrijwillig programmeur begonnen in de Ruchte. Ik wist dat de Ruchte destijds een zaal ging krijgen voor vereniging om te repeteren. Op dat moment dachten ik en mijn goede vriend Herman Kuijpers exact hetzelfde ‘kan hier wellicht ook een theaterfunctie van gemaakt worden?’. Met dit idee hebben we een groep gevormd, werkgroep podium, en zijn we letterlijk gaan pionieren bij de Ruchte. Wat zou er wel eens in de Ruchte kunnen werken, hoe gaan we dit regelen en is er wellicht subsidies beschikbaar hiervoor? Op een gegeven moment kregen we van de toenmalige wethouder Martien Kusters een subsidiebudget van 20.000 gulden en een opdracht mee; we moesten sponsoren gaan zoeken die ook nog eens 20.000 gulden wilden ‘doneren’ aan de Ruchte. Dit is gelukt en dat was het begin.
In welke periode deed jij de programmering?
In de tijd dat ik de programmering deed in de Ruchte (1998-2004) was ik daar elke dag te vinden en daarnaast zag ik zo’n 100 voorstellingen per jaar. Allemaal vrijwillig. Als ik er zo op terug kijk dan besef ik mij dat daar enorm veel tijd in heeft gezeten, ongelofelijk. Met weinig geld programmeerde we ongeveer 40 voorstellingen per theaterseizoen in de Ruchte.
Waar ben je het meest trots op?
Dat we, ondanks alle uren en heel veel bloed, zweet en tranen, alles voor elkaar hebben gekregen om de Ruchte tot een mooi theater te maken. Daar heb ik heel vaak slecht over geslapen; nemen we te veel risico? Moet er meer PR gemaakt worden? Komen er wel genoeg mensen? Ik ben er trots op dat ik tegen de stroming in durfde te zwemmen en dat het met mijn doorzettingsvermogen allemaal gelukt is. Hiervoor ben ik ook Herman Kuijpers nog steeds enorm dankbaar.
Wat was volgens jou de grootste uitdaging in het programmeren voor de Ruchte?
Mijn doel was altijd ‘bewust breed programmeren’. We probeerden destijds enorm veel dingen uit; klassiek, toneel, dansvoorstellen, nachtcabaret, je kon het zo gek niet benoemen. Sommige dingen werken niet en andere dingen waren een geweldig succes.
Ik had toen ook nog geen ervaring met programmeren, maar ik was een echte theaterliefhebber. De grootste uitdaging was het puzzelen met de agenda van de Ruchte en het feit dat er eigenlijk nergens genoeg geld voor was. Het geld voor de PR ging rechtstreeks van mijn programmapotje af, dus hoe meer reclame we maakte, hoe minder geld we hadden om voorstellingen te boeken. Het was soms een hels karwij.
Zijn er, in theaterland, dingen veranderd in de loop de jaren?
Nee, volgens mij niet. Ik denk dat theater nog steeds hetzelfde is als in mijn tijd. Ik bezoek nog regelmatig theatervoorstellingen in de regio.
Wat is volgens jou de meerwaarde van de Ruchte, ten opzichte van andere theaters?
Dat je een avondje lekker gezellig op de fiets naar het theater kan.
Hoe ben je programmeur van de Ruchte geworden?
Ik deed in mijn eerste jaar onder andere de PR bij de Ruchte en ik ben er gewoon ingerold. Destijds deed Jo Swinkels de programmering van de Ruchte en hij heeft dit heel geleidelijk naar mijn overgedragen. Jo is de grondlegger en samen met Herman Kuijpers de initiatiefnemer van theater in de Ruchte. Jo was heel erg fanatiek en hij wilde het op een gegeven moment rustiger aan doen.
In welke periode deed jij de programmering?
Ergens rond 2003/2004 ben ik gestart en uiteindelijk heb ik, als vrijwilliger, de programmering 10 jaar samengesteld. Alle gesprekken met de boekingsbureau’s vonden fysiek plaats, dus dat wat erg tijdrovend, maar wel leuk om te doen.
Waar ben je het meest trots op?
Ik heb er enorm trots op dat we het Nederlands Studenten Orkest naar de Ruchte hebben weten te halen. Hier heb ik erg veel moeite voor moeten doen, maar het is in 2004 gelukt en ze staan nog steeds ieder jaar in ons theater met hun première. Ze repeteren altijd een week lang in de Hoof en sluiten dan af met de grote première in de Ruchte. Geweldig om al die studenten samen te zien spelen.
Hiernaast wil ik ook nog benoemen dat ik er trots op ben dat we Youp van ’t Hek naar de Ruchte hebben weten te halen en wil de prachtige voorstellingen van poppentheatermaker Fred Delfgaauw zeker niet vergeten.
Wat was volgens jou de grootste uitdaging in het programmeren voor de Ruchte?
Zorgen dat je relaties met boekingsbureau’s goed blijft. Altijd oog houden voor opkomend talent en het allerbelangrijkste; zodat je heel Someren over de vloer krijgt. Oftewel; dat je een aanbod samenstelt zodat iedereen naar de Ruchte wil komen.
Zijn er, in theaterland, dingen veranderd in de loop de jaren?
Vanwege de hoge kosten is de Ruchte steeds commerciëler moeten gaan boeken.
Wat is volgens jou de meerwaarde van de Ruchte, ten opzichte van andere theaters?
Het is een heel toegankelijk en laagdrempelig theater. Men gaat op de fiets naar de Ruchte en iedereen kent elkaar. Voor de artiesten is de meerwaarde dat alle medewerkers enorm betrokken en gastvrij zijn.
Hoe ben je programmeur van de Ruchte geworden?
Destijds was ik bestuurslid van Podium Overleg Zuid-Nederland, waarbij we met theaterprogrammeurs van culturele centra die geen full-time theater zijn, enkele malen per jaar kennis en ervaringen uitwisselden. Namens de Ruchte waren Fred Weijers en Mieke Storms betrokken. Omdat Mieke en ik op heel erg op één lijn zaten werd ik benaderd op het moment dat Mieke het wat rustiger aan wilde gaan doen. Ik heb nog jarenlang heel veel met Mieke gespard over voorstellingen, Someren en de Ruchte.
In welke periode deed jij de programmering?
Dat weet ik niet 100% zeker, maar ik denk vanaf het seizoen 2013/2014 tot en met het seizoen 2021/2022.
Waar ben je het meest trots op?
Dat is als externe programmeur (uit Limburg nota bene), toch het vertrouwen heb gekregen van de vrijwilligers en de organisatie. Qua voorstellingen ben ik als programmeur het meest trots op het feit dat het is gelukt om Paul de Leeuw naar de Ruchte te krijgen in een jubileum jaar. De boekingen van Paul werden door eigen mensen verzorgt. Daar konden we dus niet leunen op de goede naam die de Ruchte heeft opgebouwd in theaterland. Daar heb ik lang en veel voor moeten praten. Als het dan lukt, dan is dat fantastisch.
Wat was volgens jou de grootste uitdaging in het programmeren voor de Ruchte?
Voor mij persoonlijk was dat het spanningsveld tussen de theatercommissie, het management en het bestuur. Ondanks het feit dat iedereen hetzelfde wil (een mooi en breed theaterprogramma voor Someren) zat er af en toe spanning op de manier waarop dit het beste kon. Het kon dan voorkomen dat er vanuit verschillende richtingen tegenstrijdige wensen en eisen waren voor het nieuwe of lopende seizoen.
Zijn er, in theaterland, dingen veranderd in de loop de jaren?
Jazeker. In de tijd dat ik de programmering mocht verzorgen voor de Ruchte is de programmering wat verzakelijkt. Wat commerciëler geworden. Dat is niet erg, maar dat betekend dat het lastiger wordt voor kwetsbaar aanbod om een plekje te veroveren. Het siert de Ruchte heel erg dat er toch altijd plek wordt gemaakt voor kwalitatief aanbod in de programmering, ondanks het feit dat dat commercieel niet altijd aantrekkelijk is.
Wat is volgens jou de meerwaarde van de Ruchte, ten opzichte van andere theaters?
Voor mij springen er twee zaken uit. Aan de ene kant is dat de Ruchte zelf. De theaterprogrammering is in de handen van vrijwilligers. Dat heeft als voordeel dat de Ruchte door artiesten en hun technici als een fijne plek wordt ervaren en dat de theaterprogrammering betaalbaar blijft. Aan de andere kant zijn het de theaterbezoekers, de inwoners van Someren. Someren heeft een lange traditie van theater in de Ruchte. Mensen weten de weg naar het theater goed te vinden, waardoor de bezoekersaantallen goed zijn. Dat is goed voor de sfeer en maakt dat het boeken van voorstellingen makkelijker wordt.
Hoe ben je programmeur van de Ruchte geworden?
Ik ben al sinds 2012 verantwoordelijk voor de PR binnen de Ruchte en ‘bemoeide’ mij de laatste jaren meer en meer met de invulling van onze programmering. Ik ben een theaterliefhebber, weet wat er in de Ruchte werkt en en wat er niet werkt en ik heb midden in de coronaperiode de kans gekregen om de volledige programmeren zelf te doen. Met het boeken had ik op dat moment weinig tot geen ervaring, dus je kunt wel zeggen dat het een uitdaging was. Ik werd natuurlijk niet meteen in het diepe gegooid, want ik kon het eerste seizoen, bij vragen, natuurlijk altijd een beroep doen op de vorige programmeur Fred Houben.
In welke periode deed jij de programmering?
Sinds 2021 doe ik de volledige theaterprogrammering. Ik heb nu officieel twee seizoen vastgelegd. 2022/2023 en 2023/2024.
Waar ben je het meest trots op?
Het meest trots ben ik dat we de afgelopen jaren zo’n grote groep theatervrienden (abonnementshouders) hebben opgebouwd. Toen ik in 2012 begon waren dit er er zo’n 50 en op dit moment hebben we er al meer dan 530. Fijn en gezellig dat ik al die mensen regelmatig in de Ruchte zie.
Ik ben ook erg trots dat ik voor ons 25-jarig jubileum grote namen die in het verleden op onze planken hebben gestaan weer terug heb weten te halen. Jochem Myjer, Ronald Goedemondt en Najib Amhali bijvoorbeeld.
Zijn er, in theaterland, dingen veranderd in de loop de jaren?
Het komt steeds vaker voor dat boekingsbureau’s hun artiesten steeds korter vooruit plannen. De standaard in theaterland is dat je in oktober/november het programma samenstelt voor het jaar daarna, maar het komt steeds vaker voor dat artiesten pas een paar maanden vooruit geboekt kunnen worden.
Wat is volgens jou de meerwaarde van de Ruchte, ten opzichte van andere theaters?
Het is een knus en gezellig theater, waar iedereen elkaar kent. Het is echt een heel laagdrempelig uitje voor iedereen uit Someren en directe omgeving.
Heb je vragen of wil je een afspraak maken? Stuur ons een bericht of neem telefonisch contact met ons op